dinsdag 29 januari 2013

Bekende Vlaamse vrouwen en presentatrices hebben geen probleem om uit de kleren te gaan voor ludieke acties t.b.v. goede doelen zoals een naaktkalender voor Kom Op Tegen Kanker

 Bekende Vlaamse vrouwen en presentatrices hebben geen probleem om uit de kleren te gaan voor ludieke acties t.b.v. goede doelen zoals een naaktkalender voor Kom Op Tegen Kanker

Alles voor het goede doel, vinden de meeste BV’s. En dus storten Bekende Vlaamse mannen en vrouwen zich gretig op het goede doel.

Een bekend Vlaams gezicht is nog steeds een ‘force to be reckoned with’, tot verbazing soms zelfs van enkele hulporganisaties. Een BV zet je goede doel op de kaart. Zeker als deze bekende Vlaamse ook nog eens uit de kleren gaat. Resultaat: meer media-aandacht, meer bekendheid en dus meer fondsen voor het goede doel.

De naaktkalender voor Kom Op Tegen Kanker bevestigd deze theorie nogmaals, en wordt maandag zelfs al bijgedrukt. Zo groot is de interesse. Pas gisteren startte de verkoop van de naaktkalender, exclusief in de Standaard Boekhandels. In de filialen van onder andere Deinze en Torhout was de voorraad meteen uitverkocht.

Fotografe Lieve Blancquaert en journaliste Annemie Struyf kregen twaalf Vlaamse topvrouwen uit de kleren voor hun Kom Op Tegen Kanker naaktkalender. Wie Nathalie Meskens, Annemie Turtelboom, Annemie Struyf, Natalia, Geertrui Windels, Francesca Vanthielen, Sofie Van Moll, Hilde Crevits, Gilda De Bal, Joke Devynck, Elodie Ouedraogo en Miet Smet naakt wil zien, kan voor 10 euro de kalender kopen in een Standaard Boekhandel.

'Het liep als een trein', zegt Vee Bobelyn, marketingdirecteur van Standaard Boekhandel. 'In sommige filialen stonden de mensen 's morgens al aan te schuiven. Overal vroegen de klanten spontaan naar een naaktkalender. Vaak kochten ze meerdere exemplaren. Er was vooraf wel veel mediabelangstelling geweest maar niemand had de bloot foto's van de bekende Vlaamse vrouwen al gezien want ze mogen nergens worden getoond, dat is juridisch zo vastgelegd. Gisteren zagen de mensen dus voor het eerst de naaktfoto's en de reacties waren heel positief. Mooi, niet vulgair was het meest gehoorde compliment op de foto's.'

'Het is altijd een beetje gokken hoeveel exemplaren je van zoiets laat drukken. We dachten te volstaan met 13.000 stuks om te verspreiden in onze 140 winkels in Vlaanderen en Brussel. Dat is een beetje de oplage van een succesboek. Na de eerste dag is al duidelijk dat we het succes van deze actie met bekende Vlaamse vrouwen die uit de kleren gaan zwaar onderschat hebben. We hebben nog wat exemplaren in stock om de winkels maandag te bevoorraden maar tegelijk plaatsen we ook een nieuwe bestelling bij de drukker', zegt Vee Bobelyn.

In Leuven signeerde Annemie Struyf en in Gent Lieve Blancquaert de naaktkalender.
Leo Leys van Kom Op Tegen Kanker is bijzonder tevreden met het succes van de actie. 'Het betekent dat er veel geld naar het kankeronderzoek kan gaan. Per verkochte kalender krijgen we minstens 5 euro. Dat bedrag stijgt wanneer de hele oplage verkocht is. Dat blijkt nu zonder problemen het geval te zijn.'

Zo blijkt maar weer eens, een bekend Vlaams gezicht is nog steeds een ‘force to be reckoned with’, zeker als een bekende Vlaamse TV vrouw naakt gaat voor het goede doel.


Belangrijk is dat de bewuste BV in relatie staat tot het goede doel, zo ging weervrouw Jill Peeters  naakt met alleen wat bodypaint rond haar borsten op de cover voor het klimaat.

 Jill Peeters gaat uit de kleren

Een gebodypainte Jill Peeters (37) poseerde puur natuur en bloot voor het goede doel. "In het begin was het koud wat harde stijve tepels opleverde, en het duurde erg lang - bijna elf uur voor vier motiefjes - maar we hebben ons wel kostelijk geamuseerd."

De vtm-weervrouw werd beschilderd door drie vrouwen, en een vierde zorgde voor haar haar. "Op een bepaald moment dacht ik: als mijn man straks vraagt wat ik vandaag heb gedaan, en ik zeg 'Vier meisjes hebben de hele dag aan m'n lijf en borsten gezeten, en een vent heeft daar naaktfoto's van genomen' - hoe gek wordt het?"


Of de moeder van drie meisjes gêne voelde? "Nee. Ik sta sowieso niet graag met naakte tetten op de cover, maar ik liep me al een hele tijd af te vragen of er toch geen goeie manier bestond om mijn boodschap uit te dragen. Dat we dringend bewuster moeten omgaan met de rijkdommen van de wereld", aldus Jill Peeters in een blad van De Persgroep.

"Ik heb met de idee gespeeld om een sexy shoot te doen in kringloopkleren, maar dat zou niet opvallen - dat verschil zie je nauwelijks. Zo ben ik bij dat bodypainten beland, en ja, daarvoor meot je naakt. Demi Moore heeft zo ooit eens bloot op een tijdschrift gestaan, met een geschilderde smoking, en je kon met de beste wil van de wereld niet zien dat ze naakt was. Ik dacht: dát wil ik de mensen nog wel aandoen."




Het is geen geheim dat weervrouw Jill Peeters het klimaat een warm hart toedraagt. En voor het goede doel is een bekende Vlaamse vrouw altijd bereid iets verder te gaan.

Om haar strijd tegen de opwarming van de aarde in de verf te zetten poseerde ze zonder kleren poedelnaakt  in het weekendmagazine Nina. Haar lichaam en tetten enkel bedekt met een likje verf.




Weervrouw Jill Peeters ontving nog extra complimentjes voor haar naaktfoto's in Nina (de weekendbijlage van Het Laatste Nieuws) voor het goede doel. Het is niet evident voor een bekende Vlaamse weervrouw en moeder om naakt en hot te poseren. Al met al een gedurfde en geslaagde actie voor het goede doel.


Hoewel sommige waarschijnlijk liever vrt weervouw Sabine Hagedoren naakt hadden zien poseren voor het klimaat(haar grote borsten zijn veel besproken op internet, twitter en facebook), gaf vtm weervrouw Jill Peeters alvast het goede voorbeeld. De moeder van drie dochters zet zich volledig in voor het klimaat en is dan ook bereid daar ver in te gaan zelfs als dat betekent dat ze uit de kleren moet gaan. Eerder stonden de Vlaamse weervrouwen Sabine Hagedoren en Jill Peeters al hand in hand samen te zingen voor het klimaat op de Big Ask van Nic Balthazar, mogelijk dat dit in de toekomst bloot gebeurd om nog extra aandacht voor het goede doel te genereren.
 
De Music For Life actie stevende ook afgelopen jaar weer af op een nieuw geldinzamelingsrecord. Dat de organisatie ook BV’s voor de kar spande, heeft daar zeker toe bijgedragen. Ook andere hulporganisaties schakelen BV's in om de aandacht te vangen van pers en publiek.
Koen Wauters werd ambassadeur van Plan België, Brigitte Bécue is meter van Protos, Brahim maakt lawaai voor de Damiaanactie, Frank Deboosere en Katja Retsin voor Kom op tegen Kanker, Helmut Lotti en Goedele Liekens steunen Unicef, Johan Verminnen legt zijn gewicht in de schaal voor de Voedselbank.

,,Bekende Vlamingen laten ons toe veel mensen te bereiken'', zegt Sven Rooms van Plan België. ,,Sommige media zouden nooit over ons berichten, hadden we geen beroep gedaan op Koen Wauters. Je mag inhoudelijk nog zo'n sterk programma hebben, maar zonder BV wordt het moeilijk om het aan de man te brengen.''

,,Met BV's kun je de aandacht van het publiek trekken. Voor hun fans hebben ze een voorbeeldrol en sommige media kunnen hen gebruiken als glijmiddel om moeilijke thema's aan bod te laten komen'', zegt Koen Van den Broeck van EthiCom, een communicatiebedrijf gespecialiseerd in zogenaamd ethisch communiceren. ,,Het blijft ook belangrijk dat je een goeie match hebt tussen de bekende Vlaming en de organisatie.

,,Als je een BV kunt gebruiken om weerklank te krijgen, moet je dat doen. Maar je moet het goed overwegen. Gebruik je hem of haar als een eenmalig trucje of werk je een langetermijnvisie uit, een soort ambassadeursfunctie? Wat is je boodschap en hoe zit het met je geloofwaardigheid? Maar als je Dina Tersago voor Oxfam Wereldwinkels naakt onder een berg snoepjes bedelft en daarmee de cover van Humo kan halen, dan zou ik dat niet laten liggen. Zo'n respons is de natte droom van elke campagneleider.''

Sinds 2005 voert Oxfam Fairtrade elk jaar in november een zelfbedachte campagne met veel bekende Vlamingen om zijn producten bekender te maken. Reclamebureaus komen er niet aan te pas. Marketingmedewerker Jenneke Van Cromphaut en persverantwoordelijke Marijke Moyson lichten de campagnekeuzes toe. ‘Twee criteria bepalen onze BV-keuze: er zijn BV’s voor wie we op voorhand een concept in het hoofd hebben, anderen contacteren we omdat we weten dat ze ‘fairtrademinded’ zijn, zoals Steve Stevaert.’ Oxfam Fairtrade is veruit de enige organisatie die het aandurft om politici te vragen. Naast Steve Stevaert en Guy Verhofstadt slaagde huisfotografe Lieve Blanquart erin een naakte Jean-Luc Dehaene in een houten ton te fotograferen. ‘Daar is wel veel discussie aan vooraf gegaan. De politici doen mee omdat het goed is voor hun imago en wij geloven dat hun aanwezigheid onze geloofwaardigheid vergroot. Zij tonen aan dat eerlijke handel voor iedereen is en niet langer het exclusieve terrein van geitenwollensokken. Dankzij de luchtige toon zijn BV’s meestal gemakkelijk te overtuigen om mee te doen en dus zelfs volledig naakt op de foto te gaan. En uiteindelijk vragen we niet zoveel van hen, enkel een fotoshoot. Sommige van onze beelden zijn nogal uitdagend en sensueel en daar krijgen we zowel positieve als negatieve reacties op. Oxfam Fairtrade wil prikkelen, niet choqueren. En de impact is zeker merkbaar.”

De BV's poseren dus gewillig naakt voor eerlijke handel.

Zo herinneren we ons Jean-Luc Dehaene naakt in een wijnton, Dina Tersago op een bed van chocoladesnoepjes en Elio Di Rupo in een bad met fairtrade-bruisballen.
Het zijn maar enkele ongewone beelden die fotografe Lieve Blancquaert maakte voor de campagne van Oxfam Fairtrade.
Allen waren ze al te zien in de mediacampagnes die Oxfam Fairtrade sinds 2005 voert met BV's om haar producten kenbaar te maken bij het grote publiek.

Ieder jaar pakt Oxfam uit met enkele verrassende (naakt)fotoshoot’s van BV's. 'Het wordt steeds gemakkelijker om mensen te overtuigen om te poseren voor de Oxfamcampagne', zegt fotografe Lieve Blancquaert.

Actrice Maaike Cafmeyer twijfelde geen moment toen Oxfam de vraag stelde. 'Ik ben al van kleins af vertrouwd met eerlijke handel en koop regelmatig bij Oxfam. In principe doe ik geen beeldreclame, maar voor Oxfam maak ik graag een uitzondering. Bovendien is het altijd een campagne met een leuke kwinkslag. Als ik eerlijke handel bekend kan maken, dan draag ik graag mijn steentje bij.'

Weervrouw Sabine Hagedoren houdt niet van fotoshoots. Maar voor het goede doel maakt ook de populaire weervrouw een uitzondering. Op vraag van Oxfam-wereldwinkels en fotografe Lieve Blancquaert poseerde ze zelfs erotisch in bikini en badpak in een koelkast, een frisse cocktail in de hand. Een lekker idee met een bijzonder zonnige week in het vooruitzicht. De zwangere weervrouw maakt op die manier promotie voor Varadero , de eerlijke witte rum die in de Oxfam-Wereldwinkels verkrijgbaar is.

En zo gingen Thuis -acteur Pol Goossens en Familie -collega Jef De Smedt samen uit de kleren en bloot onder de douche met grensverleggende zeep, terwijl Francesca Vanthielen kant-en-klare instant cacao voorstelt in een sexy catsuit.

Hoogtepunt was dat Jean-Luc Dehaene voor de BV-campagne Oxfam Fairtrade met ontbloot bovenlichaam en dikke buik in een wijnton ging zitten. "Voor de wijnboeren in Chili toon ik me graag haantje de voorste en ontkurk ik met plezier een fles Gran Roble. Eerlijke handel garandeert de producenten in het Zuiden een waardig inkomen. Proost!"

Patsy Vandermeeren (Marie in 'Thuis') dan weer ging voor de BV-campagne Oxfam Fairtrade naakt in een bad kuip gevult met hete chocolade liggen, met alleen haar borsten bedekt met een dun laagje chocolade. "Aaaah. Ik word week van kwaliteitschocolade. En als die chocolade bovendien van eerlijke handel is, smelt ik helemáál. Omdat de producenten in het Zuiden loon naar werken krijgen."

Het was in 2006 een van de meest in het oog springende en beklijvende beelden van de jaarlijkse Oxfamcampagne. Op de foto zien we een naakte Dina Tersago, schaars bedekt door in rode papiertjes gewikkelde chocoladebonbons. Als presentatrice van het VTM-programma ‘Boer zoekt vrouw’ was de link met haar engagement voor de boeren uit het Zuiden duidelijk en geloofwaardig. Fotografe van dienst Lieve Blanquart kon Dina Tersago uiteindelijk overtuigen om voor Oxfam Fairtrade uit de kleren te gaan. Gemiddeld ontvangt de populaire presentatrice en ex-Miss België tussen de 50 en 100 aanvragen per jaar voor een goed doel. Zoals bij de Oxfamcampagne kiest ze niet lukraak de projecten die ze wil steunen. Tegenwoordig richt ze haar aandacht hoofdzakelijk op één project: meter van ‘De Passer’, een school voor autisme in Hasselt.

Presentatrice en actrice Francesca Vanthielen draait op haar 36ste al 20 jaar mee in de Vlaamse showbiz. Bij de vraag voor welke goede doelen ze zich in de loop der jaren al heeft ingezet, legt ze een indrukwekkende lijst voor. Dikwijls gaat het om organisaties en acties waarbij het welzijn van kinderen centraal staat zoals bij Childcry, waar ze meter van is, of de Showbizkalender waarvan de opbrengst naar kinderen in Thailand ging. Haar bezorgdheid om gezonde en eerlijke voeding overtuigde haar om in een kanten sexy niemendalletje bijna volledig naakt promotie te maken voor Oxfam. Samen met andere BV’s zei ze ook volmondig ja tegen ‘Donderdag Veggiedag’ van EVA. ‘Naast die grote acties help ik ook dikwijls mee bij kleine, lokale initiatieven, zoals een pannenkoekenbak voor een afgebrand schooltje. Als bekende kan je zulke initiatieven enorm helpen. Ik stel ook dikwijls zelf iets voor. Een van mijn passies is tangodansen dus voor Childcry konden mensen mij boeken om een tango te komen dansen. Als meter van deze organisatie geef ik zelf lezingen over deze problematiek en besteed ik aandacht aan hun werk in de pers. Omdat ik nogal selectief ben, kan ik niet meespreken van slechte ervaringen. Soms voel ik me wel verplicht ‘ja’ te zeggen’, geeft Francesca Vanthielen toe. ‘Maar dat gaat meestal over heel kleine en lokale initiatieven.’

Music For Life is een andere organisatie die graag BV’s inschakelt voor acties.

De VT4, MNM-presentatrice, fotomodel en Miss België 2002 Ann Van Elsen deed een paar jaar geleden zelfs een naakt fotoshoot voor Playboy, en schonk toen het geld weg aan Music For Life, de benefietactie van Studio Brussel.

Ann Van Elsen gaf in december 2007 toe dat ze bloot op de cover van het mannenmagazine zou poseren, dit terwijl ze jarenlang volhield dat ze nooit naakt zou gaan. De editie met Ann Van Elsen kwam in januari 2008 uit. Het bedrag voor de glamour fotoshoot ging gedeeltelijk naar Music For Life (2007), namelijk € 30000.

BV Ann Van Elsen heeft haar hart sowieso op de goede plaats, ze kwam eerder in het nieuws toen ze weigerde de verkiezing van Miss World in Nigeria bij te wonen. Ze deed dit samen met een aantal andere missen als protest tegen de doodstraf voor Amina Lawal die veroordeeld was tot steniging wegens een zwangerschap zonder gehuwd te zijn.

Belangrijk is ook dat een goed doel bij de bekende Vlaming past, denk aan Lien van de Kelder en Hanne Troonbeeckx die aandacht vragen voor borst onderzoek.

Het Nieuwsblad pakte daarom uit met een borsten special van bekende Vlaamse vrouwen.
Speciaal voor de krant, die in het teken stond van vrouwen, hun borsten en borstonderzoek, trokken ze hun topje uit en poseerden ze poedelnaakt voor de camera.

Wat volgde was een nummer vol ontboezemingen en een borstenparade met foto’s van twaalf bekende, Vlaamse, vrouwen en babes die het mooiste van zichzelf blootgeven. Onder meer BV’s Roos Van Acker, Hanne Troonbeeckx, Pascale Platel, Els Tibau, Wendy Van Wanten, Annemie Turtelboom, Annick Segal, Damienne Anciaux, Marleen Temmerman, Hilde De Baerdemaeker, Eline De Munck en Lien Van De Kelder showden hun boezem.

Hoe zien vrouwen hun borsten? En hoe denken ze dat mannen ze zien? Stof genoeg om een magazine vol boezemverhalen te vullen.
Met serieuze verhalen over borsten die ziek maken en ludieke elementen zoals cupcakes in de vorm van borsten.
De twaalf bekende gezichten die diep in hun boezem lieten kijken, met de mooiste lingerie en met de mening van mannen over borstenclichés.

Een fotoreeks waaraan normaal geen BV zou meedoen, maar onder de noemer van borstonderzoek toonde deze BV’s zelfs gretig hun borsten.

Belangrijk is dus dat de context goed is, het welbekende functioneel bloot. Hiervoor gaan de BV’s vaak graag een stapje verder, en ze hoeven zichzelf niet te verdedigen in de media voor een naaktfoto voor het goede doel. Iets dat bij een naaktscene in een film of naaktkalender nog wel eens voorkomt, gezien de heisa die soms ontstaat als een Vlaamse actrice bloot gaat in een fictie reeks.

Zo verkondigde Hanne Troonbeeckx eerder in de media om nooit naakt te poseren wegens, naar eigen zeggen, haar hangborsten, maar voor de borstonderzoek actie poseerde ze haar borsten weinig verhullend, met alleen haar tepels nog net bedekt door haar armen.

Een aantal BV’s dan weer lieten voor een ludieke actie hun borsten in het gips vereeuwigen voor kankeronderzoek.

Joke Van de Velde, Véronique De Kock, Zohra en Nathalie Meskens werden bereid gevonden hun borsten in het gips te laten gieten voor het kankeronderzoek.

De afgietsels van de borsten van de Belgische babes werden door kunstenaars bewerkt om later geveild te worden voor het Jean-Claude Heusonfonds, dat onderzoek naar borstkanker steunt.

Het initiatief ging uit van fabrikant Samsung, die met de E530 Lady Phone een vrouwvriendelijke gsm op de markt bracht. Véronique De Kock verleende graag haar medewerking aan deze sympathieke actie.

Zie hier een geslaagde samenwerking tussen BV’s, een goed doel en de commercie.

De Kom op tegen Kanker actie leunt al jaren op de medewerking van BV’s.
De altijd vrolijke Katja Retsin zet zich al jaren in voor Kom op tegen Kanker. Zo dook ze al in badpak in de ijskoude Noordzee omdat 20000 Vlamingen stopten met roken.
Ook was Katja Retsin voor Kom op Tegen Kanker, samen met Wim De Vilder en Jan Bosco Safari, te zien in een ‘halfnaakte’ affichecampagne.

Haar VRT collega Geena Lisa ging zelfs nog een stapje verder.
Voor de Kom op tegen Kanker stoppen-met-roken campagne zou Geena Lisa als 30000 mensen stopten met roken naakt in de omroepstoel presenteren, en zo geschiedde.

Na het VRT journaal verscheen Geena Lisa naakt, dat wil zeggen van top tot teen gebodypaint, op de TV van de openbare omroep.

Geena Lisa hierover: "Met ludieke acties kan je veel bereiken"
Toen Kom op tegen Kanker in het najaar 2004 bij haar aanklopte om "Kom op en stop" te ondersteunen met een stunt, aarzelde Geena Lisa geen seconde. Samen met Marijn Devalck, Katja Retsin en Sabine Hagedoren daagde ze Vlaanderen uit om massaal te stoppen met roken. Als tegenprestatie verscheen ze eind januari 2005 één minuut lang naakt op het televisiescherm in een heel bijzondere outfit: topless, enkel en alleen gekleed in een likje verf.

"De stunt met de bodypainting vond ik heel geslaagd", klinkt het bij Geena Lisa als we polsen naar haar persoonlijke hoogtepunten van de campagne 2004-2005. "Ik stond versteld van de vele reacties. Iedereen wist dat het over 30.000 mensen ging die zouden stoppen met roken.

Ook de manier waarop vond ik heel aantrekkelijk. Een beetje speels, bloot, uitdagend, verrassend, ik ben geheel niet preuts. Het gaat natuurlijk om een ernstig onderwerp maar met zulke ludieke acties kan je veel bereiken."
,,Ik ben dus helemaal niet preuts, maar toch heb ik bijna de hele tijd mijn armen gekruist voor mijn borsten gehouden. Per slot van rekening verscheen ik in beeld rond acht uur 's avonds, en dan kijken er nog kinderen. Het is niet de bedoeling dat de kijkers anderhalf uur zitten te zoeken naar mijn borsten en tepels.''

“Uiteindelijk stopte één derde van hen effectief met roken, in totaal 10.000 dus. Daarvoor zou ik met plezier nog eens uit de kleren gaan”, zei Geena Lisa achteraf tevreden.

Samen gingen Geena Lisa Peeters en Katja Retsin ook nog uit de kleren voor een Menzo fotoshoot tegen bont, een reportage die door het programma Witte Raven werd uitgezonden.

Om terug te keren naar de Kom op tegen Kanker actie, hierin stonden al eens vijf bekende Eén-gezichten klaar om een speciale act te brengen tijdens de Kom op tegen Kanker-show.
In de strijd tegen kinderkanker is namelijk álles toegelaten.

Weervrouw Sabine Hagedoren, Thuis-actrice Vanya Wellens en omroepsters Yasmine, Geena Lisa en Saartje Vandendriessche zetten hun versie neer van de Britse meidengroep The Spice Girls.

Het succes van de Kom op tegen Kanker show zou nog wel eens een vervolg kunnen krijgen.
Sabine Hagedoren liet na de show fijntjes weten dat ze voor Kom op tegen Kanker nog veel verder zou willen gaan.
Spontaan doken toen al de geruchten op dat voor één van de volgende edities van Kom op tegen Kanker er best weleens een naaktkalender met BV's gemaakt zou kunnen worden.

De volgende VRT gezichten circuleerden sindsdien al nadrukkelijk in het geruchten circuit voor een plaatsje op de bijzondere BV naaktkalender:
Erika van Tielen, Cath Luyten, Annelies van Herck, Geena Lisa, Saartje Vandendriessche, Andrea Croonenberghs, Evy Gruyaert, Katja Retsin, Sabine Hagedoren, Sofie Van Moll, Goedele Wachters, Roos van Acker en Ann van Elsen.

Genoeg aanbod aan vrouwelijk schoon dus bij de VRT om de 12 maanden van de naaktkalender te vullen.
Opvallend is, dat de meeste van deze BV's al eens eerder naakt te bewonderen waren in de publiciteit, wat de haalbaarheid van de ludieke actie alleen maar groter maakt.

Zo was Saartje Vandendriessche al naakt te bewonderen in Matroesjka's en in haar eigen programma de Naaktkalender, Ann van Elsen poseerde naakt voor een Playboy fotoshoot t.b.v. Music for Life, Roos van Acker stond al bloot op de cover van Humo, Cath Luyten ging voor Vlaanderen Vakantieland naakt in een sauna in Finland, Geena Lisa omroepte gebodypaint al eens voor Kom op tegen Kanker, Andrea Croonenberghs ging als actrice diverse keren naakt in de fictiereeks Flikken, Sabine Hagedoren stapte naakt onder de douche de sauna in voor Klant en Klaar, Katja Retsin liet zich voor Kom op tegen Kanker naakt fotograferen voor een grote billboard en Sofie Van Moll speelde diverse naaktscène's in allerlei series en films zoals Aspe en de Kavijaks.

Blijven Erika van Tielen, Goedele Wachters, Annelies van Herck en Evy Gruyaert nog als twijfelgevallen over, maar de praktijk leert, dat voor ludieke goede doelen actie’s BV's graag wat verder gaan dan normaal.

Er zijn dus verschillende redenen waarom een organisatie beslist om met een BV in zee te gaan. Soms gebeurt dat eerder toevallig omdat er een persoonlijke band bestaat tussen de BV en het goede doel. Over het algemeen zijn de reacties positief op een samenwerking met een BV. Uiteraard zijn er ook wel eens slechte ervaringen. Meestal hebben die te maken met imagoschade van de organisatie door de BV. Bijvoorbeeld als die op eigen houtje uitspraken doet of afspraken maakt namens de organisatie die niet in goede aarde vallen. Als de BV negatief in de aandacht komt, vrezen organisaties dat deze negatieve publiciteit op hen zal afstralen. Denk daarbij aan dopinggebruik bij wielrenners.’ Ondanks deze ‘risico’s’ kunnen de goede doelen toch veel baat hebben bij een samenwerking met een bekend gezicht. Voor de hand liggend is de grotere media-aandacht die een BV genereert, wat dan weer leidt tot een grotere aandacht bij het publiek. De steun van een BV kan ook helpen een taboe-onderwerp meer bespreekbaar te maken. Moeilijkere of meer abstracte thema’s krijgen zo een gezicht.

Bekende Vlaamse vrouwen en mannen maken dus vast deel uit van de communicatiestrategie van goede doelen. Ze helpen om toegang te krijgen bij een breed publiek. De aanwezigheid van BV’s bij een campagne maakt een groot verschil qua media-aandacht en promotie, en dus de opbrengst. Een zeer goede reden om hier mee door te gaan. Volgens geruchten gaan er al stemmen op om ieder jaar een naaktkalender met bekende Vlaamse vrouwen uit te brengen voor Kom Op Tegen Kanker, logisch gezien het succes van de huidige naaktkalender. Links op deze site staat een poll met de vraag welke BV U op een volgende naaktkalender voor het goede doel zou willen zien staan.

dinsdag 15 januari 2013

Maaike Neuville, Marie Vinck, Nathalie Meskens, Roos Van Acker, Evi Hanssen Youtube videoclip 'Ik ben een meisje' van Boy Roy @ Belgische Madammen / Belgian Babes

Maaike Neuville, Marie Vinck, Nathalie Meskens, Roos Van Acker en Evi Hanssen in grappige Youtube videoclip 'Ik ben een meisje' van Boy Roy.
Op twee dagen tijd hebben al 30.000 mensen op Youtube gekeken naar de videoclip van 'Ik ben een meisje', de eerste single van de Vlaamse Boy Roy, alias Roy Aernouts. Fascinerend, want de nog onbekende zanger wist tientallen bekende koppen te strikken. Belgische babes Marie Vinck, Kristien Hemmerechts, Roos Van Acker, Evi Hanssen, Nathalie Meskens, Charlotte Vandermeersch, Maaike Neuville en nog een pak anderen zingen stuk voor stuk de tekst mee.
'Samen met Tom Pintens (muzikant en zanger, die ook de single arrangeerde, red.) kwam ik op een avond op het idee om twee, drie actrices te laten zingen. De volgende dag haalde ik mijn telefoonboekje boven en tot mijn verbazing had ik er meteen veertien te pakken waaronder Marie Vinck, Nathalie Meskens en Maaike Neuville. De dag daarna zat ons atelier waar we de opnames deden vol. Toen dacht ik: laten we er zoveel mogelijk strikken. Het liedje is een ode aan de vrouw, en aan het meisje in ieder van ons.'
In de clip van Boy Roy lippen een rist vrouwen als Marie Vinck, Kristien Hemmerechts, Roos Van Acker, Evi Hanssen, Nathalie Meskens, Charlotte Vandermeersch, Maaike Neuville het liedje 'Ik ben een meisje'.
'Ik Ben Een Meisje’-clip hit op Facebook (video)
Op het moment dat we Boy Roy, alias Roy Aernouts, aan de lijn krijgen, telt zijn clip van ‘Ik Ben Een Meisje’ 6.630 views op YouTube. Wedden dat het filmpje waarin een stortvloed sexy aan actrices en presentatrices als Marie Vinck, Nathalie Meskens en Maaike Neuville de revue passeert eind september al een veelvoud heeft opgeleverd?
“Dan moet je weten dat ik het clipje pas dinsdagochtend op mijn Facebookpagina heb gepost”, klinkt Roy Aernouts nog lichtjes opgewonden.
dEUS
‘Ik ben een meisje’ is de eerste single en titeltrack van het debuutalbum van Boy Roy. Voor het album werkte Roy samen met producer Craig Ward (ex-dEUS) en Tom Pintens. Over twee weken is de single verkrijgbaar via iTunes, in februari 2012 ligt het album in de winkels.
"Op een nacht wilde ik twee à drie bekende vriendinnen vragen om de tekst te playbacken. Maar er ontstond een sneeuwbaleffect", vertelt Roy. "‘s Ochtends, na twee uurtjes rondbellen, had ik er al veertien! Waarna ik besloot om nog meer ‘meisjes’ te vragen."
Actrices als Marie Vinck, Natalie Meskens en Maaike Neuville en presentatrices als Roos Van Acker en Evi Hanssen maakten allemaal de verplaatsing naar het atelier van schilder Stijn Dierckx op ‘t Zuid in Antwerpen waar ze de tekst voor een doek inzongen.
Een prinsesje, met speldjes in het haar. Met dank aan de Antwerpse muzikant Boy Roy wil zowat iedereen het tegenwoordig zijn. 'Ik wou met dit nummer een ode aan het meisje in elk van ons brengen', zegt zanger Roy Aernouts over 'Ik ben een meisje'. Online wint zijn eerste single vliegensvlug nieuwe zieltjes, op de radio ontbreekt het voorlopig aan airplay.
Amper één week oud is het filmpje, en al meer dan 26.000 nieuwsgierigen zijn er. En dat voor één zin, meegelipt door een twintigtal vrouwen als Marie Vinck, Natalie Meskens en Maaike Neuville. Of beter: meisjes. En één man. "Ik ben een meisje", de allereerste single van de Antwerpse muzikant Boy Roy, ontpopt zich dezer dagen tot een hoogst aanstekelijke oorwurm. Met YouTube en Facebook als opvallend vruchtbare humuslaag. "Geen toeval", reageert Roy Aernouts, de man achter Boy Roy.
"Ik ben zelf een grote Facebookliefhebber, vooral voor de video-en muziekfragmenten die vrienden op mijn wall posten. Dus wou ik ook wel graag eens iets maken dat vlot doorgepost wordt en op die manier een eigen leven gaat leiden. Dat is gelukt, want ik heb het gevoel dat het credo 'ik ben een meisje' een leuze aan het worden is waar vrouwen van alle leeftijden trots op zijn."
Cruciaal ingrediënt van het succesrecept: een clip vol knappe en bekende koppen, van Maaike Neuville tot Roos Van Acker en van Kristien Hemmerechts tot Nathalie Meskens. Maar vooral: een eenvoudig maar aanstekelijk liedje. "Het gevaar bestaat natuurlijk dat alle aandacht op de clip komt te liggen, maar ik ben ervan overtuigd dat het liedje ook op zichzelf staat", zegt Aernouts. "Ik heb de voorbije dagen letterlijk honderden mails gekregen, bijvoorbeeld van oud-leraressen waar ik jaren niets meer van had gehoord, en de meeste gaan toch over het liedje zelf. In het beste geval versterken clip en lied elkaar."
Het meisje in elk van ons
'Ik ben een meisje van zeven jaar/ik wil een ijsje en speldjes in mijn haar/een eigen kamer en een prinsesje zijn/en ik wil aandacht en een weeshuis'. Met die regels richt Boy Roy van bij de start van het nummer zijn pijlen op oor, hart en ziel. Fijnbesnaard en welgemikt. "Ik wou met dit nummer een ode aan de vrouw brengen", aldus Aernouts. "Ik botste al snel op 'meisje', een heel mooi woord, ook om te zingen. Daarna ben ik mij gaan verplaatsen in het hoofd van een meisje, onder meer door veel te praten met mijn toenmalige vriendin Hanina Reijn. 'Wat wou je toen je zeven was', vroeg ik haar. 'Een weeshuis', gaf ze zich bloot, want ze was zot van de film Annie .
Maar zelfs bij mijn dochter, die nu anderhalf is, zie ik al een hele grote drang om een echt meisje te zijn. Een mama zelfs. De hele tijd is ze met haar wiegje aan het spelen. Bekijk 'Ik ben een meisje' dus vooral als een ode aan het vuur en de wilskracht in de vrouw, en aan het meisje in elk van ons." Man of vrouw. "Dat onderscheid is toch steeds moeilijker te bepalen? Ik merk bij mij thuis bijvoorbeeld dat ik altijd de schroevendraaiers doorgeef aan mijn vriendin."
Twee jaar oud is het lied al, Aernouts presenteerde het eerder al in Canvas-programma Lux. De versie anno nu verschilt echter sterk van die van toen, vooral op muzikaal vlak. "Het liedje heeft inderdaad al een hele weg afgelegd", zegt Aernouts. "De creativiteit en muzikaliteit van Tom Pintens, die mij helpt om oude opnames bij te schaven, zijn daarbij heel belangrijk."
Eveneens heel belangrijk in Aernouts' onlinehit is een rijkgevuld telefoonboekje. "Samen met Tom kwam ik op het idee om twee of drie actrices te laten zingen, maar de volgende dag haalde ik mijn telefoonboekje boven en had ik er meteen veertien te pakken", zegt de 31-jarige Antwerpenaar. " Dat is goed, want hoe meer verschillende meisjes de woorden 'ik ben een meisje' in de mond nemen, hoe meer betekenis ze krijgen."
Met Nathalie Meskens en Evi Hanssen zat hij op school, Kristien Hemmerechts doceerde hem literatuur op Studio Herman Teirlinck. "Het maken van deze clip, in de studio van schilder en vriend Stijn Dierckx, ik heb al slechtere tijden gekend in mijn leven." Met een pienter gemonteerd eindresultaat. 'Ik wou dat God niet echt bestond', zingt Hemmerechts bijvoorbeeld.
Aernouts: "We hebben iedereen meerdere fragmenten laten inzingen, maar toen iedereen gepasseerd was, werd het heel snel duidelijk welke zinnen best bij wie pasten. Heel intuïtief, op een half uurtje tijd, hebben we dan de zinnen definitief verdeeld en de clip gemonteerd."
Geldt online nog het credo 'alle meisjes aan de macht', dan blijft dat andere uitgelezen muzikale medium, radio, opvallend achterwege. "Ik heb de voorbije dagen als een klein kind naar de radio zitten luisteren", zegt Aernouts. "Helaas. Ik heb heel veel liedjes gehoord, maar niet het mijne. Ach, misschien moeten ze nog eens luisteren en komt het toch nog op de radio."
Evert Venema, programmator bij Radio 1 twijfelt nog aan het nummer. "Het is een grappig filmpje met Marie Vinck, Natalie Meskens en Maaike Neuville, maar dat zie je natuurlijk niet op de radio. bij Radio 1 willen we platen die de gimmick overstijgen en het is nog niet duidelijk of dit nummer boven de lat komt."
In tussentijd trekt Aernouts langs de Vlaamse theaterzalen met zijn muziekvoorstelling De parabel van het probleem. Première op 23 september in de Antwerpse Arenbergschouwburg.

donderdag 3 januari 2013

Nathalie Meskens als Lien Van De Kelder in 'Tegen de Sterren Op': Zone stad @ Belgische Madammen / Belgian Babes


Nathalie Meskens als Lien Van De Kelder in 'Tegen de Sterren Op', parodie op Zone stad.

Vorige week gingen de lachspieren van meer dan een miljoen kijkers (868.151 live + bijna 155.000 uitgesteld) in overdrive tijdens de eerste aflevering van het nieuwe 'Tegen de Sterren op'-seizoen met Belgische Babes Nathalie Meskens, Barbara Sarafian en Clara Cleymans. De aflevering werd op het piekmoment bekeken door 1.143.952 kijkers en leverde een marktaandeel op van 41,8% (alle cijfers live+5, VVA 18-54).

Gastperformer Adriaan Van den Hoof stal de show als Jeroen Meus in ‘Dagelijkse Kost’, weerman Frank Deboosere wierp een blik op het weer van de komende dagen en Tom Coninx voelde voetbalanalist Johan Boskamp en ex-trainer Adrie Koster aan de tand. Of was het omgekeerd?


Lien Van De Kelder parodie door Nathalie Meskens in 'Tegen de Sterren Op': Zone stad.
In de tweede aflevering van ‘Tegen de Sterren op’ – uitzending op donderdag 1 december – is het de beurt aan gastacteur Jeroen Van Dyck om zijn beste imitatietechnieken boven te halen.

Hij zet twee vertolkingen neer en toont zich in een eerste meteen van zijn stoerste kant. Jeroen kruipt – voorzien van sexy stoppelbaard en het nodige machogedrag – in de huid van hoofdinspecteur Tom Segers uit Zone Stad, een rol die in de reeks is weggelegd voor Guy Van Sande.

Geruggensteund door collega’s Jimmy N'Tongo (Chris Van Espen) en Lucas Neefs (Guga Baùl) gaat hij op zoek naar zijn partner Fien Bosvoorde (Lien Van De Kelder, Nathalie Meskens), die in de handen van de beruchte keldermoordenaar is gevallen...


In het vorige seizoen van Zone Stad viel de sexy hoofdinspecteur Fien Bosvoorde (Lien Van de Kelder) in de handen van de keldermoordenaar.

Eerst was de opluchting nog groot als de vermoorde vrouw een look-a-like van Fien Bosvoorde (Lien Van de Kelder) blijkt te zijn, een naaktactrice.

Later wordt Lien Van de Kelder als Fien Bosvoorde duidelijk herkenbaar door de keldermoordenaar bloot vastgebonden in een kelder, waarna de keldermoordenaar de kelder laat onderlopen met water.
Dit leverde natuurlijk spannende beelden op, Lien Van de Kelder als Fien Bosvoorde naakt in het water, spartelend voor haar leven.

Oplettende kijkers hadden echter op foto's ontdekt dat weliswaar het gezicht van de vrouw in het water die van Lien Van de Kelder als Fien Bosvoorde was, maar dat de beelden van het naakte lichaam en borsten van de vrouw van een stand-in, body double of look-a-like van Lien Van de Kelder waren. De borsten van de body double zouden dan ook minimaal 2 cupmaten te klein zijn volgens de geruchten.

Dat er met een vervangster is gewerkt voor Lien Van de Kelder als Fien Bosvoorde, kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. De naaktscène geboeid in het zwembad van de kelder was misschien te gevaarlijk voor Lien Van de Kelder. Of mogelijk had de bekende Vlaamse actrice gewoon ook geen zin om naakt te gaan, omdat die beelden haar op het internet zouden achtervolgen.

Zo niet Nathalie Meskens, die zelf haar stunts als Fien Bosvoorde (Lien Van de Kelder) naakt in de koude kelder in Tegen de Sterren Op' de Zone stad persiflage deed.

Toen Lien Van de Kelder in 2008 in Zone Stad haar blote rug en haar borsten liet zien, liep het internet over van de reacties en beeldfragmenten die beeld per beeld werden ontleed. Het ging toen om een naaktscène tussen Liens personage Fien en Lucas Neefs, gespeeld door Werner De Smedt.

Lien Van de Kelder (28) had jazzmuzikante Sofie Dykmans (37) als body double voor haar blootscenes in het koude water van de kelder in ‘Zone Stad’.

De vrouw die in de politiereeks Zone Stad als body double de plaats innam van actrice Lien Van de Kelder (28) is een jazzmuzikante uit Antwerpen. De negen jaar oudere Sofie Dykmans was de stand-in of vervangster voor Lien Van de Kelder in de scènes waarin het personage van Lien naakt vastgebonden in een onderlopende kelder lag.

De productie vond dat Lien Van de Kelder de naaktscènes beter niet zelfde speelde om geen kou te vatten in de koude kelder en zo de opnames in het gedrang te brengen. Hopelijk heeft Nathalie Meskens in haar Zone stad Fien Bosvoorde (Lien Van de Kelder) parodie in 'Tegen de Sterren Op' geen kou gevat.

Wie goed gekeken had, kon wel zien dat Lien Van de Kelder in een aantal beelden wél naakt in het water lag. Het ging vooral om close-ups van haar gezicht. Voor de ‘echte’ naaktscènes en de gevechten met acteur Koen De Graeve werd een beroep gedaan op de diensten van stand-in Sofie Dykmans.


Vraag is dan ook of de productie geen onverantwoorde risico's heeft genomen, door voor de close up opnames toch Lien Van de Kelder naakt in het koude water te laten plaatsnemen. Ook is niet geweten of de vervangster van de blote Lien Van de Kelder in het water, jazzmuzikante Sofie Dykmans, een kou heeft opgelopen. En hopelijk stond voor Nathalie Meskens in de kelder de verwarming op standje lekker heet, zodat ze geen verkoudheid heeft opgelopen.

De hype over de vermeende naaktscènes van Lien Van de Kelder begon, toen in een trailer van 'Zone Stad'
een vrouw te zien was, naakt op de vloer van een kelder, die opvallend veel gelijkenis toonde met inspecteur Fien Bosvoorde, het personage vertolkt door Lien.

Lange tijd bleef toen onduidelijk of Maarten De Ryck (Koen De Graeve), uiteindelijk ontmaskerd als de keldermoordenaar, Lien Van de Kelder als Fien Bosvoorde probeerde te vermoorden, of was het toch een look-a-like van Lien.

In een bloedstollende scene liet de zogenaamde 'keldermoordenaar' een naakte vrouw vastgebonden achter in een kelder, om vervolgens de kelder te laten onderlopen met water. De blote vrouw ontredderd achterlatend.

'Gelukkig' bleek het om een look-a-like van Lien Van de Kelder als Fien Bosvoorde te gaan, maar later in de aflevering van Zone Stad viel Lien alsnog in handen van de keldermoordenaar. In het zwembad van de kelder werd Lien aan handen en voeten bloot vastgebonden.

Maar wie dacht dat hij hiermee Lien Van de Kelder nu echt naakt had gezien tijdens Zone Stad, komt bedrogen uit. De scène waarin het personage van Lien naakt vastgebonden lag in een kelder, werd dus gespeeld door een stand-in.

De dubbelgangster van Lien Van de Kelder is de 9 jaar oudere jazzmuzikante Sofie Dykmans. Eerder was al bekend geworden dat de productie van de politieserie het een beter idee vond het om de naaktscène in te blikken met een dubbelgangster omdat Lien Van de Kelder misschien wel ziek zou worden door de koude in die kelder.

Dat zou de opnames vertragen, dus werd er gekozen voor een stand-in. Ook Lien Van de Kelder zelf was niet happig om naaktscènes te spelen. In 2008 waren, ook al in Zone Stad, haar blote rug en een borsten te zien. De Vlaamse media hype die daarop volgde, maakt ze waarschijnlijk liever niet nog eens mee.

Lien Van de Kelder moest uiteindelijk toch eventjes naakt in het koude water duiken voor de close-ups van haar personage, de andere bloot beelden werden dus gespeeld door jazzmuzikante Sofie Dykmans.

 Dit alles was natuurlijk ideaal voor Nathalie Meskens om over de keldermoordenaar van Fien Bosvoorde (Lien Van de Kelder) in 'Tegen de Sterren Op' een parodie over Zone stad te maken.

Verder: In 'Voor de Show' ontvangt gastvrouw Katja Retsin (Clara Cleymans) Expeditie Robinson-kandidate Anne De Baetzelier (Barbara Sarafian). Zij reageert op de smeuïge roddels die in de nasleep van haar deelname aan het programma opdoken.

Ook mede-eilandbewoner Nicolas 'Pfaff' Liébart – vertolkt door Guga Baùl – blikt terug op het avontuur. Daarnaast gaat Showbizz Bart speciaal voor 'Voor de Show' naar de première van de vampierenfilm 'Twilight' en interviewt er de koning van de Vlaamse musical: Jan Schepens (Jeroen Van Dyck).

Verder in deze aflevering waarschuwt Frank Deboosere de kijker voor de orkaan Pussy, voelt Linda De Win politici Pieter de Crem en Siegfried Bracke aan de tand en doet Alex Agnew zijn beklag over 'het doorspoelbare wc-rolletje'.

'Man Bijt Hond' schetst een uur van belang in het leven van Selah Sue(Clara Cleymans) en onze eigenste prinses Mathilde(Nathalie Meskens) heeft een belangrijke boodschap voor de bevolking...

'Tegen de Sterren op' met Nathalie Meskens, Barbara Sarafian en Clara Cleymans, iedere donderdag om 20.50 uur op vtm.