maandag 1 maart 2010

Marie Vinck @ Belgische Madammen / Belgian Babes

Marie Vinck (Antwerpen, 1983) is een Vlaamse actrice. Vinck is de dochter van actrice Hilde Van Mieghem.

Belgische Madammen / Belgian Babe Marie Vinck acteerde voor het eerst op tienjarige leeftijd, in de tv-serie Moeder, waarom leven wij?, waarin haar moeder een hoofdrol vertolkte. In 1998 speelde ze opnieuw samen met haar moeder in de Nederlandse speelfilm Blazen tot honderd. Marie Vinck heeft Nederlandse en Engelse taal- en letterkunde gestudeerd aan de Universiteit Antwerpen. In 2006 begon ze de vierjarige drama-opleiding aan het Herman Teirlinck Instituut te Antwerpen.

Ze brak echter definitief door als actrice dankzij de film De Kus (2004), geregisseerd door haar moeder. De film werd op gemengde kritieken onthaald, maar de prestatie van Marie Vinck werd unaniem gelauwerd.

Zo won ze de Plateauprijs als beste Belgische actrice, en werd ze ook tot beste actrice gekroond op het festival CinemaEuropa in Viareggio.

Marie Vinck woont nog steeds in Antwerpen.

Filmografie

* Moeder, waarom leven wij? (1993, tv)
* Blazen tot honderd (1998) - Moniek
* Kaas (1999) - Ida Laarmans
* Saint Amour (2001, tv-film) - Ilse
* De Kus (2004) - Sarah
* De Kavijaks (2005, tv, naakt) - Esther Goldberg
* Zone Stad (2008, tv) - Els Liekens
* Loft (2008, film, naakt) - Sarah Delporte
* De Smaak van De Keyser (2008, tv) - Louise Lecron

Marie Vinck in kortfilm met Dimitri Leue
Filmploeg mag huis aan Rijschoolstraat vertimmeren

Een verlaten woning aan de Rijschoolstraat is ook deze week de set van een nieuwe Vlaamse kortfilm. Regisseur Lieven Debrauwer staat een groep hogeschoolstudenten bij met raad en daad. Marie Vinck en Dimitri Leue schitteren op de pellicule.


Een frisse vrouwelijke verschijning klopt aan op de deur van een appartement aan de Rijschoolstraat. Een schuchtere en wereldvreemde dertiger doet open en weet niet goed wat gedaan wanneer de vrouw vraagt of ze haar bh aan zijn balkon mag halen. Het is een scene uit Post Scriptum, een kortfilm van een groep studenten van de filmhogeschool Narafi in Vorst. In de hoofdrollen schitteren Marie Vinck, bekend van Loft en De Kus, en Dimitri Leue, die zijn strepen verdiende in Team Spirit en Windkracht Tien. De regiebegeleiding is in handen van Lieven Debrauwer, de regisseur die wereldwijd lof oogstte met Pauline en Paulette en Confituur.

'Het verhaal gaat over een man van dertig, een klokkenmaker, die een bijzonder gestructureerd leven leidt en leeft via de brieven van zijn overleden ouders. Die routine wordt doorbroken als zijn buurmeisje zijn leven in komt', zegt productieverantwoordelijke Lotte Bogaerts.

Zij vond de leegstaande woning in de Rijschoolstraat: 'Een gedroomde locatie voor een film. In januari wordt het huis gerenoveerd en van de eigenaar krijgen we alle vrijheid. Zo hebben we een kamer vol koekoeksklokken gehangen, mochten we muren uitslaan en naar hartelust behangen en schilderen', zegt Bogaerts. In totaal werken zestien studenten van Narafi aan de film, die volledig op pellicule wordt gedraaid. Zij brachten ook zelf, via eigen inbreng en sponsoring, het geld bij elkaar. De film moet tegen het einde van het jaar klaar zijn. Er wordt dagelijks van 8uur 'sochtends tot 7 uur 'savonds gedraaid.

De 21-jarige Marie Vinck debuteerde reeds op tienjarige leeftijd in de succesvolle tv-serie ‘Moeder, Waarom Leven Wij?’. Later trad ze nog op in producties als ‘Blazen Tot Honderd’ en ‘Kaas’. In 2004 breekt ze definitief door als actrice met haar verbluffende vertolking in ‘De Kus’, geregisseerd door haar eveneens acterende moeder Hilde Van Mieghem. Reden genoeg voor een gesprekje met dit sympathieke, jonge natuurtalent.

Je vertolking in ‘De Kus’ heeft heel wat teweeggebracht. In oktober won je op het EuropaCinema Festival de Platinum Award voor beste actrice en recentelijk werd je genomineerd voor Shooting Stars 2005. Had je dit van tevoren al een beetje verwacht?

Nee, totaal niet. Mijn mama heeft wel altijd gezegd dat het niet niks is wat ik deed, dat zoiets altijd gevolgen met zich meebrengt. Wie weet? Misschien zou er heel wat media-aandacht komen, maar ik wilde er van tevoren liefst niet teveel van verwachten. Ik liet het liefst alles op me afkomen en dan zou ik wel zien hoe het zou uitdraaien.

Je hebt je prijs in Italië eigenhandig in ontvangst genomen. Een spannend moment?

Marie Vinck: Goh, het was heel de tijd spannend gedurende het festival. We hebben dan nog veel andere competitiefilms gezien om te vergelijken en dat was wel leuk. Het probleem was echter dat er de dag zelf ergens een perslek moet geweest zijn over wie er ging winnen. Zo kreeg ik op de dag van de uitreiking een telefoontje met een felicitatie, terwijl ikzelf nog niet wist dat ik ging winnen. Ik was uiteraard erg blij, maar alle spanning bij het afroepen van de winnares was natuurlijk volledig verdwenen.

Op tienjarige leeftijd zat je al in ‘Moeder, Waarom Leven Wij?’. Had je toen al de ambities om actrice te worden?

Marie Vinck: Ik ben eigenlijk nooit echt gebeten geweest door het acteren. Ik vond het altijd wel leuk, maar toch had ik vaak op voorhand een weigerachtige houding. Ik wilde het liefst van al gewoon naar school gaan, zoals iedereen en me er zeker niet teveel mee bezig houden. Natuurlijk zat ik sowieso in een andere situatie dan de meeste kinderen. Mijn moeder was uiteraard zelf actrice, dus was voor mij de link ook erg makkelijk gelegd. Maar het is pas sinds ‘De Kus’ dat ik de smaak van het acteren echt te pakken heb gekregen.

In de film zit een nogal pittige ‘vechtscène’ tussen jouw personage en het personage van je moeder. Hoe ervaar je zo’n scène?

Zoiets is natuurlijk erg raar, vooral omdat we zelf zo’n goeie relatie hebben. Langs de andere kant was dat natuurlijk ook wel een pluspunt, op die manier bleef het allemaal ver weg van ons en was het veel afstandelijker. Uiteindelijk waren die klopscènes niet zo hard, omdat we gewoon bleven acteren. Het was geen werkelijkheid. Hoewel die opnamedagen niet al te gemakkelijk waren, hebben we er ook erg veel mee gelachen om ze te relativeren.

Hoe zou je je personage het best omschrijven?

Het is een meisje met veel dromen, dat jammerlijk wordt onderdrukt en thuis niet de liefde vindt die ze nodig heeft. Daardoor is ze erg wanhopig en gaat ze die liefde uiteraard op andere plaatsen zoeken, waardoor ze door haar naïviteit in allerlei vallen trapt.

Hoe verklaar je evenwel de ommezwaai in de laatste twintig minuten, wanneer je personage zelf haar duivels ontbindt en enkele listige plannen op touw zet?

Dat komt eigenlijk voort uit een soort shockeffect. Er is die verkrachting, dan zijn er haar onbegrijpende ouders; ze is gewoon op het punt gekomen dat het haar allemaal teveel wordt en dat ze er genoeg van heeft. ‘Foert aan de wereld, ik ga er zelf voor gaan!’, denkt ze. Ze beseft ook dat ze alles zelf moet doen en dat ze van niemand hulp moet verwachten.

Zijn er raakpunten tussen je personage en jezelf?

Eigenlijk niet. Het is echt een heel ander meisje. Ik heb uiteraard wel de liefde gekregen die ik nodig had, ik ben gelukkig ook niet zo naïef en ben veel minder gepassioneerd. Eigenlijk is zij een erg ongelukkig meisje en ik ben gelukkig. Dus neen, er zijn geen raakpunten.

In de film zitten ook enkele dans- en balletscènes, twee kunsten die je blijkbaar prima beheerst.

Ik heb het eigenlijk heel m’n leven al gedaan. Ik ben al heel vroeg begonnen met klassiek ballet. Dat was ook iets typisch van mij en daarom heeft mama dat ook gekozen voor het personage. Maar ik ben er bijvoorbeeld dan ook weer niet zo door gepassioneerd dat ik er m’n beroep van zou willen maken. Ik denk trouwens dat die mensen een erg hard leven leiden. Het zou niet meteen iets voor mij zijn.

Hoe verliep de samenwerking met Jan Decleir?

Heel goed. Ik kende hem natuurlijk al van toen ik nog klein was. Jan Decleir was voor mij niet enkel de goede acteur tegenover wie ik iets te bewijzen had. Hij was vroeger ook al bij ons thuis geweest. Niettemin was ik er bijvoorbeeld wel zenuwachtig voor om alleen met hem scènes te spelen. Maar hij is eigenlijk een heel zachtaardige en lieve man. Hij houdt zich ook erg terzijde en doet erg z’n best om de jonge acteurs op hun gemak te stellen.

Welke scène vond je het leukst om te acteren?

Moeilijke vraag. Ik denk die scène op het laatste waarin ik die baksteen in Vic z’n gezicht mag slaan. Zoiets maak je zelf nooit mee, het is zo nep en net daarom is het zo plezant om zoiets te spelen. Bovendien is het ook een uitdaging om het dan zo echt mogelijk te laten lijken.

’De Kus’ zal je ongetwijfeld heel wat bekendheid opleveren bij het grote publiek. Merk je daar al veel van? Word je op straat aangesproken?

Marie Vinck: Ik merk het wel, ja. Ik word niet vaak aangesproken, maar ik merk bijvoorbeeld wel dat er mensen voorbijlopen en me wat langer nakijken of onderling beginnen te vezelen en giechelen (lacht). Eigenlijk vind ik dat heel raar, want ik ben gewoon om anoniem over straat te lopen. Ik zal blij zijn als het allemaal al terug wat vergeten is. Maar ik heb in elk geval nog geen vervelende reacties gekregen of zo.

Zou je voor een mooie rol bloot gaan in een film?

Goh, als het functioneel bloot is, heb ik geen problemen met een naakt scene. Ik ben niet preuts en hoef me niet te schamen voor mijn lichaam en mijn borsten.

Wat biedt de toekomst?

Marie Vinck: Volgend jaar speel ik naakt mee in de tv-serie ‘Onder De Wolken’, geregisseerd door Stijn Coninx. Voor de rest wil ik liever rustig mijn studies afwerken. Ik zit in m’n laatste jaar en ben dus nu druk bezig aan mijn thesis. We zien wel wat de toekomst brengt.

Onlangs is men op de commerciële zender VTM begonnen met de nieuwe televisiereeks ‘De Rodenburgs’. De reeks gaat over perikelen van de steenrijke familie Rodenburgs met aan het hoofd de peetvader van VTM, Mike Verdrengh, die de rol van Karel Rodenburg speelt. Met een spannende verhaallijn zal de reeks een lang leven beschoren is. Het grootste pluspunt( of punten) is de aanwezigheid van actrice Marie Vinck die, topless, enkele baantjes ging trekken in het zwembad. Naakte BV's verkopen, dus de aanwezigheid van de borsten van een blote Marie Vinck zal van de serie ‘De Rodenburgs’ ongetwijfeld een succes maken.

Tijdens de natte herfstdagen gaat het er tegenwoordig warmpjes aan toe op prime time bij vtm. Nadat eerst Nathalie Meskens bloot uit de kleren ging in de telenovelle David, was het daarna -nogmaals- de beurt aan Marie Vinck die in de prestigieuze serie 'De Rodenburgs' volledig naakt te zien was.

De Vlaamse actrice, die ook al naakt te bewonderen was in 'Loft', kruipt er in de rol van Claire, de wulpse telg van de Rodenburgs. In de serie haalt Marie Vinck trouwens ook de cover van het lifestyleblad Marie Claire. Potentiële aanbidders van Vinck moeten het evenwel bij dromen houden. "Het is leuk om Claire te spelen. Ze zegt en doet dingen die ik in werkelijkheid nooit zou durven", zegt Marie Vinck op de website van de Rodenburgs.

Marie Vinck is samen met Dimitrie Leue ook te zien in kortfilm 'Post Scriptum', van de hand van jonge regisseur Jef Vingerhoedt. De prent was vorige maand te zien op het kortfilmfestival 'Het Grote Ongeduld!' in Brussel.

1 opmerking:

  1. Jonge Eline Kuppens debuteert met opvallende naaktscènes in 'Linkeroever'

    'Eens zien hoe ruimdenkend Vlaanderen wel is'

    De jonge actrice Eline Kuppens (25) maakt een opmerkelijk filmdebuut. Ze speelt de hoofdrol in de nieuwe Vlaamse film 'Linkeroever'. Wie de film gezien heeft, vallen vooral de vele naaktscènes van Eline op. En dat voor een beginnende actrice die ook nog les geeft aan kinderen.

    Anderhalf jaar geleden studeerde Eline Kuppens af aan de Brusselse theaterschool Rits en een handvol toneelrollen later heeft ze haar eerste filmrol te pakken. In de debuutlangspeler van Pieter Van Hees (38) speelt ze hardloopster Marie die verliefd wordt op een andere sporter (Matthias Schoenaerts) maar een vreemde ziekte krijgt en in een bizar avontuur verzeild raakt. Geen doorsnee rol. In de film speelt Eline een hoop naaktscènes. Niet voor de hand liggend voor een jonge vrouw die onder meer lesgeeft aan jonge kinderen.

    Vrees je reacties van ouders?

    Eline Kuppens: 'Ik geef onder meer dictie en voordracht aan jongeren tussen 9 en 13. Ik ben inderdaad benieuwd of er reactie komt op de vele bloot scènes. Tja, als je je kind toneel laat volgen, dan kunnen ze natuurlijk wel eens les krijgen van een actrice, hé. Eens zien hoe ruimdenkend Vlaanderen wel is. Ach, mensen vragen ook voortdurend aan mijn vriend of hij het niet verschrikkelijk vindt zijn lief te zien vrijen met iemand anders en anderen haar borsten zien. Wel, hij vindt het veel vervelender dat mensen hem constant die vraag stellen. Hij kon zich helemaal vinden in de film en ik ben blij dat hij er geen problemen mee had.'

    En jijzelf?

    Eline Kuppens : 'Natuurlijk heb ik me de bedenking gemaakt dat iedereen me nu in mijn blootje zal zien, terwijl dat iets is wat je normaal voorbehoudt aan je vriend. Maar het levert ook gratis publiciteit op zo’n naakt scène, doordat de filmbeelden op sites als blotetieten.be terechtkomen. En ik ben niet preuts en naakt zijn maakt nu eenmaal deel uit van het leven. Waarom kan dat dan niet op een eerlijke manier in een film? Anderzijds voel ik niet de behoefte mijn naaktheid te etaleren. Mij zul je niet in een mannenblad zien en ik heb daar ook niet het seksbomlijf voor.'

    Heb je getwijfeld om deze rol te spelen?

    'Ik heb me heus wel afgevraagd of ik de regisseur kon vertrouwen en of ik niet in een pornofilm verzeild zou raken. Ik ben dan Pieters kortfilms gaan bekijken en oké, ik merkte wel dat hij geen gewone was, maar ik wist dat het goed zou komen. Het naakt past volkomen in dit verhaal: Marie geeft zich emotioneel en lichamelijk bloot. Bovendien wordt alles zeer mooi in beeld gebracht. Functioneel bloot dus'

    Toch is het geen gemakkelijk debuut?

    'Nee, maar je hebt er als actrice zó'n kluif aan dat het een droom wordt. Bovendien is het een behoorlijk donkere rol en dat ligt me.'

    Vandaar je fascinatie voor de rol van Marie?

    'Marie is een jonge atlete die alles geeft voor haar sport en ook iets bereikt. Ik herken haar ambitie. Zó hard voor iets gaan dat je vergeet dat je bezig bent met iets wat je graag doet. Bij haar is het hardlopen, bij mij toneelspelen. Tijdens mijn toneelopleiding wou ik het zó graag, dat ik wel eens vergat ervan te genieten. Ondertussen heb ik dat bijgestuurd want tenslotte speel je net het best als je ervan geniet.'

    Je filmdroom is nu uitgekomen. Tevreden?

    'Absoluut, hoewel ik ondertussen de mindere kantjes heb leren kennen. Neem nu alle aandacht die ik plots krijg. Ik dacht het leuk te vinden om interviews te geven en op tv te komen, maar ik ontdek nu een Eline die het niet fijn vindt in de spotlights te staan. Plots heeft iedereen een mening over mij en daar moet ik nog even mee leren omgaan.'

    BeantwoordenVerwijderen