maandag 12 april 2010

Claudia Caluwé @ Belgische Madammen / Belgian Babes

In 1995 wordt Marva Nielsen in het Vlaams zangduo Sha-Na vervangen door Claudia Caluwé (21 januari 1971). Claudia maakte al eerder enkele singles onder haar eigen naam.

In juni 1998 werd Petra door Raymond Felix (de man achter het project Sha-Na) uit het duo gezet nadat zij zonder overleg haar haar kort had laten knippen. Haar plaats werd ingenomen door Nathalie Lobué (van het voormalige meisjestrio Candy). Petra begon een solo-carrière onder de naam Maity.

Belgische Madam / Belgian Babe Claudia Caluwé en Nathalie bleven langer samen. Ze scoorden enkele hits, maar na hun eigen versie van ABBA's Does your mother know? kwam er een einde aan Sha-Na. De single wordt niet goed ontvangen en Sha-Na sterft een stille dood.

Claudia Caluwé richtte samen met partner Gunter Van Campenhout, op dat moment de gitarist van Mama’s Jasje, het duo Spark op, en staat op Belgium Babes.

Zangeres Claudia Caluwé keert met Spark terug naar de rock,''Harnas van Sha Na was te strak''


Zangeres Claudia Caluwé van Spark opent de eerste aflevering van De Notenclub van dit nieuwe seizoen. Haar verleden van Sha Na heeft ze achter zich gelaten. ,,Het was een mooie tijd, maar nu ben ik eindelijk mezelf.''
Zangeres Claudia Caluwé rekent af met haar verleden als Sha Na-zangeres. ,,Tussen Sha Na en Spark is er een wereld van verschil. Sha Na was een duidelijk uitgetekend concept. Toen moest ik het 'lieve meisje' zijn. Nu ben ik eindelijk mezelf, dit doe ik echt graag. Het doet me trouwens enorm deugd dat fans van toen me trouw zijn gebleven.''

# Kiezen jullie nu niet voor een moeilijker weg naar succes?
Claudia Caluwé ''Sha Na was een commercieel concept.
Het nummer Someday dat we nu met Spark brengen is niet commercieel, maar ook niet super alternatief. Voor onze toekomst is Eurosong een ongelooflijke stimulans geweest.''

# Hoe sterk verschillen de optredens van elkaar?
Claudia Caluwé ''Je kan die twee niet vergelijken. Het tijdperk van Sha Na was een heel andere tijd. Ik wil ook niet meer bezig zijn over Sha Na. Ik ben nu de zangeres van Spark. Niet dat ik mijn verleden wil verloochenen, dat zeker niet. Ik heb een goede tijd gehad en ik heb er met Petra ook een goede vriendin aan overgehouden. Alleen, ik voelde me niet meer goed in dat strakke harnas van Sha Na. Daarom ben ik teruggekeerd naar mijn roots in de rock.''

# Is nu een nieuwe groep starten geen financieel risico?
Claudia Caluwé ''Meteen van bij de start van Spark zijn we alles gaan doen in eigen beheer. Dat heeft als voordeel dat je kan doen wat je echt graag doet, uiteraard houdt dat ook een heel groot risico in. Maar nu we onderdak gevonden hebben bij een platenfirma zit dat een stuk comfortabeler.''
Spark, de vonken vliegen eraf!! Een tweede plaats in de eurosongpreselecties van 2002 zorgde voor een bliksemstart. Zangeres Claudia Caluwé en gitarist Gunter Van Campenhout zijn reeds meer dan 10 jaar actief in muzikaal Vlaanderen en verdienden hun sporen in een ver verleden bij oa respectievelijk Shana en Mama’s Jasje…
Maar met Spark gooien zij het roer volledig om en voortaan doen ze hun “eigen ding”: Engelstalige pretentieloze pop(rock)muziek. Met als uithangbord de krachtige toonvaste soulstem van Claudia imponeert dit duo met hun livegroep muziekliefhebbend Vlaanderen op verschillende festivalpodia. Hun debuutsingle “Someday” is een schot in de roos, de opvolger “Whimp” wordt in de zomer een radiohit. De groep neemt duidelijk de tijd om te groeien en wacht tot april 2003 om hun nieuwste single “This Day” te releasen; een duidelijk volwassen geworden Spark zweert bij een live-sound; eenzelfde sound die centraal staat op het veelbelovende album (in limited edition gecombineerd met dvd) dat nu reeds het debuutalbum van het jaar genoemd wordt en verschijnt in de eerste helft van mei

Geen opmerkingen:

Een reactie posten