zondag 12 september 2010

Tania Kloek @ Belgische Madammen / Belgian Babes

Tania Kloek (Antwerpen, 12 januari 1973) is een Vlaamse actrice.

Belgische Madam / Belgian Babe Tania Kloek speelt in seizoen 7 en 8 van Flikken de rol van Tina Demeester, een agente met rare eetgewoontes (veel snoep) en een excentrieke kledingstijl. Tania Kloek speelt ook de rol van danslerares Pia in de jongerensoap Spring. Ze speelde ook nog de (bloot)rol van Nancy in Team Spirit, de vriendin van Franky en de adoptiemoeder van Juan.

Tania Kloek was ook enkele jaren getrouwd met de Belgische acteur Tom Van Bauwel, met wie ze ook een dochter Juliette geboren in 2003 heeft. In 2004 scheidden de twee en sindsdien heeft ze een relatie met de Belgische regisseur Christophe Ameye, met wie ze in 2006 een zoon Achiel Maurice kreeg.

Ondertussen verwachten de twee opnieuw een kindje in de zomer van 2007.

Tania Kloek is de nieuwkomer in 'Steracteur Sterartiest' en staat op Belgium Babes.

Elke week halen Katja Retsin en Thomas een nieuwe aspirant-sterartiest in huis. Vrijdag 2 januari maakt actrice Tania Kloek haar debuut in 'Steracteur Sterartiest'. Zij vervangt Peter Van de Velde of Deborah Ostrega die op Tweede Kerstdag op de pijnbank belandden.

Tania Kloek was al naakt te zien in succesreeksen als 'Dief', 'Dennis' en 'Team Spirit' en meer recent in de Ketnet-jongerenserie 'Spring'. Haar laatste grote televisierol was die van Tina Demeester in 'Flikken'.

Tania Kloek: 'Ik kan niet goed zingen. Ik kan alleen goed doen alsof!'
Als kind zag Tania een grote toekomst voor zich als gevangenisdirecteur, maar met een stiefvader als acteur ging ze al snel een andere richting uit. Begin jaren '90 leerde Vlaanderen haar kennen als 'Manou' in Familie.

In elke andere rol die ze daarna speelde, gaf ze zich helemaal bloot. 'Dief', 'Dennis', 'Team Spirit', het is maar een greep uit haar rijke palmares. Verder vertolkte ze gastrollen in reeksen als 'FC De Kampioenen', 'De Kotmadam' en 'Aspe'.

Tania's laatste wapenfeit op de televisie dateert van 'Flikken', waarin ze harde tante Tina Demeester speelde. Tania Kloek – zelf moeder van drie – werkt ook heel graag voor kinderen. Ze had een vaste rol in de Ketnet-reeks 'Spring' en in 'De Grote Boze Wolf Show'. In Antwerpen werkt ze al geruime tijd voor poppentheater Froefroe.

Muzikaal verleden
Samen met een allegaartje aan bekende zingende collega-acteurs deed Tania vijf jaar lang zeedijken en pleinen volstromen met de 'VTM-Soapband'. Zich geven voor een groot publiek vormt voor Tania dus geen probleem.

Goed doel: De Klaproos
Tania Kloek zingt voor De Klaproos, een organisatie waar ze zich in het verleden ook al voor inzette. De Klaproos biedt mensen met een mentale en/of motorische handicap onderdak, zowel voor korte periodes als permanent.

De begeleiders van De Klaproos organiseren heel wat activiteiten voor hun bewoners. Zo gaan ze bijvoorbeeld geregeld op fietsuitstap. Dat is helaas niet eenvoudig, want daarvoor zijn speciaal uitgeruste fietsen nodig: vierwielers of rolstoelfietsen. Die kosten heel wat geld en daarom hoopt Tania Kloek vurig dat ze 25.000 euro in de wacht kan slepen voor De Klaproos.

Tania Kloek: ,,Ik ben geen platte Antwerpse trien''

Actrice Tania Kloek (30) kruipt in Team spirit II opnieuw in de huid van de wat naïeve Nancy. ,,Er zit altijd wat van jezelf in een rol'', zegt ze. ,,Ik neem ook geen blad voor de mond en soms komt dat hard over. Maar ik ben géén platte Antwerpse trien.''
# Waaraan wijt jij het grote succes dat Team spirit te beurt valt?
Tania Kloek: ,,Het heeft vooral te maken met de herkenbaarheid, denk ik. Veel jonge mensen maken dezelfde dingen mee als de personages in de film. En het plezier van de acteurs druipt bovendien van het scherm. Ik kon mij geen aangenamere manier indenken om de zomer door te brengen dan de opnames van deze film waarbij ik met mensen kon samenwerken die ik stuk voor stuk graag zie.''

# Nancy is niet bepaald een toonbeeld van snuggerheid. Hoeveel Tania zit er in Nancy?
,,Wees gerust, ik ben geen Antwerpse platte trien, al zet ik graag zo'n types neer. Maar er zit altijd iets van jezelf in een rol. Net als Nancy neem ik geen blad voor de mond en dat komt soms hard of grof over. Maar Nancy is ook gevoelig en ze is heel lief voor haar ventje, net als ik.'' (lacht).

# Nancy snakt wanhopig naar een kind. Hoe zit het met de moederkloek Tania?
,,Ik heb een kindje, dus mijn kinderwens is vervuld. Het is niet altijd gemakkelijk te combineren, maar dat heb je bij een andere job ook wel. 't Is een kwestie van goed plannen en organiseren.''

# Heb je een voorkeur voor komische rollen?
,,Goh, ik ben nog te jong en onervaren om mij al vast te pinnen op een bepaalde soort rol. Ik heb niet echt een voorkeur, ik hou vooral van afwisseling. Zoiets als Uma Thurmann in 'Kill Bill', dat zou ik wel zien zitten.''

,, Ik heb totnogtoe geluk gehad. En is er even geen goeie rol voor mij, dan kan ik nog altijd terugvallen op mijn werk als poppenspeler in Theater Frou-Frou, iets waar ik toevallig in gerold ben. Een poppenspel is ook een goeie manier om een verhaal te vertellen, ik zou het niet willen missen. Onze stukken zijn bedoeld voor een publiek van 7 tot 77, zoals dat heet.''

# Waar is de tijd dat je als decorstuk in 'Familie' fungeerde?
,,Ach, dat is alweer tien jaar geleden. Het was een noodzakelijke fase die ik als beginnelinge moest doorspartelen, zeker? Ik heb er wel veel geleerd en die extra bagage komt nog altijd goed van pas. Ik heb zeker niks tegen het genre, en als ik ooit nog eens een goeie rol in een soap aangeboden krijg, zal ik dat zeker overwegen.''

# In Team spirit II heb je weer Axel Daeseleire als tegenspeler. Is het niet moeilijk om met je ex-partner een koppel te spelen?
,,O, maar dat hebben we goed opgelost. We communiceren op de set alleen via onze advocaten en bij gezamenlijke scènes gebruiken we een stand-in. (lacht) Nee, wij zijn hele goede vrienden gebleven en het is een droom om met een schitterend acteur als Axel te mogen werken.''

# Heeft de hele cast van Team Spirit binnenkort een eigen programma op VTM nu Jan Verheyen er directeur is?
(lichtjes verontwaardigd) ,,Dat moet je aan Jan zelf vragen. Ik heb alleszins nog geen voorstellen ingediend, want ik ben geen programmamaker. Presenteren zou ik eventueel nog zien zitten. Ik ben avontuurlijk en wil proeven van alle dingen die ik op mijn weg tegenkom. Maar ik zal nooit iets doen wat me niet ligt.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten