
Ze werd bekend in 1995 toen ze de rol van Leontien Hox kreeg in de succesvolle serie Ons geluk op VTM. Daarna speelde ze mee in de films Lisa, Madelief (1998) en Charlotje (1998). Op het kleine scherm speelde ze gastrollen in Heterdaad (1997), Thuis (1998) en Windkracht 10 (1998).
Het toppunt van haar beroemdheid is haar rol in de advocatenserie Recht op Recht. Hierin vertolkt ze de rol van Chris Haagdoorn, een succesvolle advocate die niet tegen onrechtvaardigheid noch verliezen kan. Haar tegenspeler in deze serie is Filip Peeters.
Na deze succesvolle reeks speelde ze nog mee in de film Alias met Hilde De Baerdemaeker en Geert Hunaerts. Ze speelt de lesbische wetsdokter in Rupel en de producer in Geknipt voor de show. Momenteel speelt ze het nieuwe diensthoofd Andrea Leroy in een nieuw seizoen van Spoed. Ze speelt ook een kleine gastrol in Sara als advocate van Présence.
Veerle Dobbelaere is niet alleen actief op het scherm maar speelde ook in verschillende toneelstukken:
* Blinde vlek 1988-1989
* Houten Clara 1988-1989
* Don Quichot 1988-1989
* De oorlog met de salamanders 1989-1990
* Marieken van Nijmegen 1989-1990
* Lorenzaccio 1989-1990
* Deadwood Dick, legende van het westen 1989-1990
* Paarden schieten ze toch ook dood 1990-1991
* In het tuinhuis 1990-1991
* Pak 'em Stanzi 1991-1992
* Interiors 't Gebroed 1993-1994

* Bash 2002-2004
* Wormgat 2002-2003
* Anatol 2002-2004
* Het Fluistertheater van Floor, Oto en Titus Droomedaris-Rex 2005-2007
* Merg 2006-2007
* Krankheit Frau (van Hanneke Paauwe) 2008
Opnames van langspeelfilm ’De SM Rechter’ zijn gestart
In De SM-rechter speelt Belgische Madam / Belgian Babe Veerle Dobbelaere ongetwijfeld de zwaarste rol van haar leven. Vooral de SM-scènes waren vaak een beproeving. De rode loper was de bevoorrechte getuige van Veerles angsten, twijfels en spelplezier.
Gène Bervoets en Veerle Dobbelaere doen het in latex
Op setbezoek bij 'De SM-rechter'

Alles heeft zijn uur, en maandagochtend half tien is geen uur voor sadomasochisme. De schaarse voorbijgangers in de verkeersvrije Kleine Pieter Potstraat keken dus gisteren verbaasd op van het straatbeeld. Leren korsetten, uitbundige tatoeages, tepelklemmen, hondenhalsbanden en bloot vlees bij de vleet.
De SM-club Fetish Café is te klein en warm om een hele filmcrew te huisvesten. De catering staat op straat, make-up en aankleedruimte in een café op de hoek: buurtbewoners hangen nieuwsgierig uit hun venster.
En dan hebben ze alleen nog maar het twintigtal figuranten gezien: de SM-liefhebbers die min of meer zichzelf spelen in De SM-rechter, het langspeelfilmdebuut van Erik Lamens. De professionele acteurs, waaronder Veerle Dobbelaere, BV's nochtans, worden niet eens herkend. 'Op de eerste draaidag duurde het tien minuten voor Axel Daeseleire ons herkende', lachen Gene Bervoets en Tom Waes.

Tom Waes speelt wat in het SM-wereldje de dungeon master genoemd wordt: de gastheer van de club, die Koen en Magda wegwijs maakt. Hij oogt hilarisch, met zijn leren outfit, gigantische knevel en kaalgeschoren knikker. Veerle Dobbelaere (als de vrouw van de rechter) en Axel Daeseleire ogen al een stuk herkenbaarder. Dobbelaere ouder en truttiger dan anders, en Daeseleire voorzien van een stevige snor en een lange paardenstaart. De acteurs kunnen nauwelijks naar elkaar kijken zonder het uit te proesten.
'Ik heb zelf niets met latex pakjes en halsbanden', zegt Gene Bervoets. 'Maar ik heb wel meer begrip gekregen voor deze mensen. Rechter Aurousseau is alles ontnomen. Waarom? Omdat de seksuele voorkeur van hem en zijn vrouw wat afweek van de norm.'
'Toen we op prospectie gingen in zo'n club, hebben we heavy dingen gezien', zegt Tom Waes. 'Naakt elektroden op geslachtsdelen, fistfucken, zweepslagen en zo. Niet mijn ding, maar wat een mens uitspookt in de besloten kring van zo'n club, is zijn zaak. Daar hoort de maatschappij je niet voor te kraken.'
“De SM Rechter” is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een Mechelse rechter die veroordeeld werd voor slagen en verwondingen en aanzet tot prostitutie van zijn echtgenote. Het was in 1997 een van de meest ophefmakende en omstreden strafzaken in België.

Regisseur Erik Lamens wil met “De SM Rechter” een liefdesverhaal maken over een man die alles over heeft voor het geluk van zijn vrouw, en zo beetje bij beetje zijn grenzen verlegt.
Het is echter ook het verhaal van een maatschappij die nog niet klaar is om extreme liefde tussen twee mensen te aanvaarden.
De bioscooprelease van “De SM Rechter” is voorzien in het voorjaar 2009 en zal verdeeld worden door Kinepolis Film Distribution.
SYNOPSIS :
Wanneer Koens huwelijk met Magda dreigt uiteen te vallen, beslist hij om zijn eigen fatsoensgrenzen tot het uiterste te testen. Samen ontdekken ze haar verborgen verlangens. Nooit had Koen gedacht dat SM tot een gelukkig huwelijk zou kunnen leiden. Maar wanneer gaandeweg Magda verder gaat, en extremere vormen van genotsbeleving opzoekt, raakt het koppel verstrikt in een web van pooiers, klikkende rijkswachters en afgunstige collega’s.

Een klein donker kantoortje in het immense gemeentehuis van Schaarbeek met de Nederlandstalige tekst van de Brabançonne tegen de muur. Dat hebben wij daar niet gehangen, verzekert regisseur Jan Lamers, één van de 15 aanwezigen in het tropisch hete lokaal van 4 op 5 meter. Lamers vertelt dat één van de acteurs de dag voordien spontaan het Belgisch volkslied begon te zingen alsof hij de tekst uit het hoofd kende, tot grote verbazing van iedereen die de tekst niet had zien hangen. Humor op de set, al is SM-Rechter verre van een komedie.
De film is zeker niet voor mensen met zwakke magen, de film is doorspekt van harde expliciete seks scènes in een sm kelder, zo is er een scene waarin Veerle Dobbelaere door de dungeon master warm kaarsvet over haar naakte lichaam krijgt gegoten, worden de borsten van Veerle Dobbelaere gekneveld met touwen tijdens een bondage spel, en wordt Veerle in een machine vastgedraaid en krijgt tepelklemmen en spelden op verschillende lichaamsdelen.
Tevens krijgt Veerle Dobbelaere zweepslagen op haar blote billen, en moet ze het gebruik van mondknevels en rubberen bal dulden.

En chapeau voor Veerle Dobbelaere, dit alles ondergaat ze zelf, voor de seks scènes wordt geen gebruik gemaakt van body doubles.
Lamers koos het schandaalpersverhaal van een Mechelse rechter die veroordeeld werd nadat hij met zijn vrouw in het SM-milieu belandde. Amper een jaar na het Dutroux-schandaal werd rechter Koen A onderwerp van publieke verontwaardiging. Hij werd veroordeeld voor slagen en verwondingen en het aanzetten tot ontucht, en later ook ontzet uit zijn functie. Wat Lamers vooral interesseert is het liefdesverhaal, hoe het koppel wordt meegesleurd in wat uiteindelijk hun leven gedeeltelijk zal verwoesten. Voor hem liggen liefde en verlangen aan de basis van de SM-Rechter.
In de voormiddag van draaidag 22 staan scènes 68, 70 en 72 op de callsheet: een ondervraging van een voze figuur uit het SM-milieu -met smaak gespeeld door Axel Daeseleire. De onderzoeksrechter -Bruno Vanden Broecke- hoort hem uit over een foto van een gefolterde vrouw en om zijn vel te redden zal het vieze mannetje de SM-Rechter aanwijzen.
De onderzoeksrechter bespreekt vervolgens de aanhouding van de rechter met de procureur -Koen Van Impe. Twee typische scènes die het begin van de Zaak Koen A. inleiden, met ingrijpende gevolgen voor de levens van alle gezinsleden van de SM-Rechter.

Regisseur en scenarist Erik Lamens vertelt ons waarover De SM-rechter gaat: zijn film – een liefdesverhaal, zo benadrukt hij – is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van rechter Koenraad A. (rol van Gène Bervoets) en diens vrouw Magda W. (rol van Veerle Dobbelaere), die hun afbrokkelende huwelijk trachten te redden door Magda’s duisterste verlangen in te lossen.
Na wat geaarzel van Koens kant waagt het koppel zich aan SM, en tot hun eigen verbazing kruipt er weer passie in hun relatie. Ze doen elkaar pijn, maar uit liefde. Hun geluk hebben ze echter niet in eigen hand. Wanneer hun sadomasochistische praktijken aan het licht komen, toont de magistratuur zich van haar meest bekrompen kant: de “SM-rechter”, zoals Koen van dan af zal genoemd worden, wordt in 1997 in beschuldiging gesteld en uit zijn ambt ontzet.

Het idee voor de film, zo zegt de regisseur, kwam van de bewuste rechter zelf, die hem drie jaar eerder op de Filmideeënmarkt (door Lamens zelf georganiseerd) voorstelde om hun verhaal te verfilmen. Lamens was meteen verkocht, en op 26 mei van dit jaar gingen de opnames van start. Eind deze week zullen die al afgerond worden – een ware “tour de force”, volgens Gène Bervoets: het opnemen van een grote Vlaamse productie neemt al gauw meer dan 40 draaidagen in beslag.
Ondanks de tijdsdruk heerst op de set een ontspannen sfeer. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook plaats voor voetbalpraat en mopjes over SM. En tussen de takes door wordt Axel Daeseleire gepest met zijn BV-schap en spreekt Bruno Van den Broecke – herinner u Sammy uit Het Eiland – achterstevoren, tot grote hilariteit van de ploeg. De man oefent er naar eigen zeggen al 15 jaar op.

Daarna wordt er verhuisd naar de toiletten. Niet voor een gezamenlijke plaspauze, wel voor de laatste scène van de voormiddag, waarin Koen wordt geïntimideerd door een flink besnorde rijkswachter die naar zijn “pietje” komt staan kijken. Na enkele takes besluit Lamens telkens met een tevreden “Cut!”, met dank aan zijn professionele crew.

Wanneer de hele ploeg gaat lunchen, moet uw reporter terug naar huis. Op de trappen kom ik de hoofdvogel nog tegen: Gène Bervoets, de rechter himself. Hij drukt me op het hart dat hij echt in deze film gelooft. Even tevreden als Gène ga ik naar buiten. Tevreden, maar vooral heel nieuwsgierig naar het resultaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten